Sztuka warzenia piwa,
czyli o wyroku WSA w Olsztynie z 16 II 2023 r.

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Olsztynie w wyroku z dnia 16 lutego 2023 r., sygn. akt II SA/Ol 35/23, poddał kontroli decyzję w przedmiocie odmowy przyznania stypendium rektora. Warto przeczytać, bo przecież nie chodziło tylko o piwo!

Jacek Pakuła 14 marca 2023 Wygeneruj PDF
Banner122
Close

Już na wstępie należy podkreślić, że omawiany wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Olsztynie z dnia 16 lutego 2023 r. jest nieprawomocny, co może sugerować, że zajmujemy się nim przedwcześnie. Lektura uzasadnienia zachęca jednak do omówienia już teraz, bowiem zarówno decyzja administracyjna, jak i wyrok należy uznać za słuszne. 

Przedmiotem kontroli Sądu była decyzja o odmowie przyznania stypendium rektora. Student aplikując o stypendium wskazał na wyróżniające wyniki w nauce - średnią ocen wynoszącą 4,7, a także zgłosił jako osiągnięcie artystyczne - prezentację dzieła artystycznego pt. "Sztuka piwowarska - warzenie piwa na żywo przed publicznością" na Ogólnopolskim Festiwalu Święta Warmińskiego Piwowara w Dywitach. Rektor odmówił przyznania stypendium wskazując, że liczba punktów uzyskanych przez studenta wyniosła 1,88 i była niższa od minimalnej liczby punktów uprawniającej do otrzymania tego świadczenia, tj. 1,912. Z oczywistych względów to drugie osiągnięcie było przedmiotem sporu między rektorem a studentem.

Podkreślić należy, że Wojewódzki Sąd Administracyjny oddalił skargę studenta. Nie chcąc odbierać Czytelnikom przyjemności z lektury, warto jednak poczynić kilka uwag na kanwie wyroku WSA w Olsztynie.

1. Zaskarżona decyzja w I instancji została wydana w dniu 6 grudnia 2022 r., a już w dniu 16 lutego 2023 r. zapadł wyrok. Mogłoby się wydawać, że po drodze "zgubiono" decyzję odwoławczą, to jednak trzeba pamiętać, że od decyzji wydawanych przez rektora w I instancji nie przysługuje typowe odwołanie, a wniosek o ponowne rozpatrzenie sprawy albo właśnie skarga do WSA. Szybkość postępowania, tutaj również połączona z kontrolą sprawowaną przez sądy administracyjne, stanowi argument za utrzymaniem pomocy materialnej dla studentów w szkołach wyższych. 

2. Jeden z zarzutów koncentrował się na niewystarczającym uzasadnieniu decyzji. Sąd podkreślił, że gdyby student złożył wniosek o ponowne rozpatrzenie sprawy, zamiast wprost skargę do sądu, to organ miałby okazję zmierzyć się z jego zarzutami. W orzecznictwie coraz częściej można znaleźć wskazania, że jeśli student czegoś nie wie, to zawsze może zapytać - zarówno przed złożeniem wniosku o pomoc, jak i już po otrzymaniu decyzji. Naturalnie, odpowiedzi na pytania nie mogą zastępować decyzji. Co jednak ważne, tzw. minimum decyzji na etapie I instancji nie polega tylko na wskazaniu daty podjęcia rozstrzygnięcia, określenia adresata, czy organu wraz z podpisem, ale chodzi również o informację, ile punktów student uzyskał, a ile należało ich mieć, aby stypendium otrzymać. Sąd zwrócił uwagę, że student prawidłowo odczytał motywy zaskarżonego rozstrzygnięcia wskazując, że nie otrzymał punktów za drugie osiągnięcie. 

3. Z regulaminu świadczeń dla studentów, którego znajomość potwierdził student składając wniosek o stypendium wynikało, że punktuje się: publikację dzieł artystycznych, np. album, czy płytę; prezentację dzieła artystycznego podczas wydarzenia o utrwalonym prestiżu lub w instytucji o utrwalonym prestiżu artystyczny; prezentację dzieła artystycznego na festiwalu, wystawie, przeglądzie o zasięgu międzynarodowym; prezentację dzieła artystycznego na festiwalu, wystawie, przeglądzie o zasięgu ogólnopolskim; nagrodę lub wyróżnienie w konkursie międzynarodowym; nagrodę lub wyróżnienie w konkursie ogólnopolskim; koncerty, występy i inne wydarzenia artystyczne wykonywane na rzecz uczelni. 

4. W tej sprawie, zgodnie z przepisami regulaminu świadczeń dla studentów, rektor korzystał z oceny dokonanej przez zespół ds. weryfikacji osiągnięć artystycznych do stypendium rektora, składający się z pracowników Akademickiego Centrum Kultury i Wydziału Sztuki oraz przedstawiciela Samorządu Studenckiego. Organy doradcze/opiniujące coraz częściej występują w postępowaniach w przedmiocie przyznania pomocy materialnej. Ważne, aby pracowały na podstawie jasnych kryteriów. 

5. Przywołany powyżej zespół kierował się wytycznymi wskazanymi w rozporządzeniu Ministra Edukacji i Nauki w sprawie ewaluacji jakości działalności naukowej, w którym rodzaje osiągnięć artystycznych wskazane są w następujących dyscyplinach artystycznych: sztuki teatralne i filmowe, sztuki muzyczne oraz sztuki plastyczne i konserwacja dzieł sztuki. W ocenie organu, pokaz warzenia piwa zaprezentowany przez studenta nie kwalifikował się do żadnej z wyżej wymienionych dyscyplin. 

6. Odwołano się również do materiału przygotowanego przez jedną z telewizji, udostępnionego w Internecie. Z nagrania wynikało, co potwierdzały słowa studenta zawarte w tym materiale, że zajmował on jedno z wielu stoisk, na którym warzył piwo. Nie miało to jednak formy pokazu przed publicznością. 

7. Wykładnia prawa nie może prowadzić do absurdu. O ile można zgodzić się ze studentem, że warzenie piwa nie jest powszechną umiejętnością, to jednak nie można automatycznie przyjmować, że osiągnięciem artystycznym jest taka każda ponadprzeciętna umiejętność i jej publiczna prezentacja. Przyznanie punktów studentowi otwierałoby drogę do nagradzania takich umiejętności, jak: umiejętność naprawy samochodu przez studenta mechanika amatora, czy uszycie spódnicy przez studentkę, która hobbystycznie szyje sobie ubrania. 

8. Wreszcie, w sprawie odwołano się do słownika języka polskiego, wskazując, że "artysta" to osoba uprawiająca jakąś dziedzinę sztuki, przez zwrot "artystyczny" rozumieć należy związany ze sztuką; przez "sztukę" zaś rozumieć należy "dziedzinę działalności artystycznej wyróżnianą ze względu na reprezentowane przez nią wartości estetyczne". 

-----

Trwa rejestracja udziału w X Ogólnopolskiej Konferencji Naukowo-Szkoleniowej pt. Pomoc materialna dla studentów i doktorantów, która odbędzie się w Toruniu w dniach 5-7 czerwca 2023 r. Możemy pochwalić się, że ponad połowa miejsc jest już zarezerwowana. Szczegóły tutaj

Wspólnie z Instytutem Prawa Szkolnictwa Wyższego i Nauki prowadzimy również cykl webinarów. Szczegółowa oferta na okres marzec-maj 2023 dostępna jest pod adresem www

Dodaj komentarz


Komentarze (2)

Kornel
15 marca 2023

Gdy czynnie uczestniczy się w życiu tej uczelni, można bardzo łatwo zauważyć, że stypendia, bez różnicy czy socjalne czy rektora, dostają najczęściej te osoby które ani trochę ich nie potrzebują. System jest ten na tyle upośledzony, iż osoba która utrzymuje się sama za najniższą karajową, a w momencie podjęcia studiów traci możliwość zarobku, gdyż uczelnia zabiera większość czasu z życia, nie zasługuje wg komisji na stypendium, podczas gdy osoby których utrzymują rodzice, potrafią dostawać pełną kwotę.

Dodaj odpowiedź
Admin
16 marca 2023

Pewnie trzeba zacząć od pytania o adresatów obu tych świadczeń - jednak z założenia są to dwa odrębne zbiory, które tylko trochę na siebie nachodzą. Aczkolwiek jest całkiem spora grupa, która pobiera oba te świadczenia. Stypendium rektora ma być zachętą do nauki. To nie jest złe, mimo że nie łączy się z dochodem. Co do socjalnego - rzeczywiście próg jest ciągle niski i dziś stypendium prawie z zasady trafiać ma do spryciarzy. Ale uczelnia ma instrumenty, jak np. zaśw. z OPS i tzw. regułę trzech pytań, dzięki którym można tych spryciarzy odsiać.